Dette bildet ble til under en workshop med Ragne Sigmond under Risør Internationale Fotofestival (RIF). Vi ble bedt om å ha et bilde klart fra fredagens shoot til dagen etter og dette ble mitt bidrag.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_418675} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Synes du her har klart å fange "sorg" her. Man trenger ikke tittel for å få følelsen av sorg.
Men jeg blir litt usikker på tåren, som jeg får en liten følelse av at modellen prøver å presse frem. Skulle ønske tåren på kinnet kom bedre frem, her blir det litt midt i mellom. Kan se at der er noe og antar at det er en tåre.
Eller synes jeg toningen er bra.
Kanskje jeg ville kuttet litt i bunn, opptil der sløret krysser trøyen?
Mvh
Ivan
Jan H.
Du har rett i at titler ofte er overflødige eller at de kanskje burde vært en annen fordi man indikerer hva betrakteren skal se eller oppleve med bildet.
Opplysningen av dette er en modell kan ha samme effekten. Ikke sikkert du hadde fått den følelsen av at modellen presser frem tårene, dersom du ikke visste at det var en modell ;) Men her synes jeg det var på sin plass å kreditere modellen.
Ja det er en tåre på kinnet. Den er allerede fremhevet som den er. Hadde bildet vært litt større så hadde det sikkert kommet bedre frem. Det er også en tåre til på vei ut, i tillegg er det en tåre i øyekroken på det andre øyet.
Er uenig at bildet trenger å bli kuttet i bunnen. I en V2 ville jeg nok ha gjort nedre del på høyre side litt mørkere.
Ivan H.
Kanskje hvis du hadde gjort kinnet noe mørkere at tåren hadde kommet bedre frem? Uansett så hadde nok detaljene kommet bedre frem på et print og man får et litt nytt syn på bildet.
Hvorfor vil du ikke kutte i bunnen? Er det for du ønsker å ha en avsluttning der? Tenker på den diagonale linjen som sløret skaper.
Mvh
Ivan
Jan H.
Takk for konstruktiv kritikk Ivan :)
Grunnen til at jeg ikke vil kutte i bunnen er at det vil ødelegge komposisjonen slik jeg vil den skal være. Dette vil flytte øynene lenger ned mot senter.
De tilbakemeldingene jeg har fått på dette bildet går mest på det nederste området. Det forteller meg at betrakteren bruker for mye tid her og det ønsker jeg ikke. Jeg tror dette skyldes av området er litt for lyst. I tillegg gir den mørke kanten på det diagonale sløret litt for mye kontrast og dermed blikkfang.
Dette er min vurdering, men den trenger jo ikke å være "riktig". Moro og høre andres meninger :)
Ivan H.
Hei igjen,
Når skal det igjen sies at vi ser på forskjellige skjermer og oppfates forskjellig.
Når jeg redigerer i s/h vet jeg at bildet kommer ikke til å oppfattes slik jeg ser det, men må jo bare bruke mitt utgangspunkt. I et print blir det annerledes, sant, alle ser på samme bilde.
Tror ikke det er for lyst. Jeg har sett bildet på tre forskjellige skjermer (2 hjemme og en her på jobb), og det oppleves forskjellig. Ikke tenk så mye på det og heller konsentrer deg om lyset i et evt print.
Jeg fokuserer ikke så mye på bunn av bildet, men når jeg skal kritisere så prøver jeg å se på det meste, sant. Når jeg ser på bildet, treffer hennes blikk mitt, så følger jeg linjen (sømmen på sløret) nedover til bunn.
Kan legge til at jeg ikke har erfaring med studiofoto, men prøver å forstå og kritisere fordet. Jeg tilegner meg kunnskap med å gi kritikk.
Mvh
Ivan
Jan H.
Jeg opplever det samme med forskjellige skjermer. Spesielt i de mørke og lyseste områdene.
Nå må det sies at dette fotoet ikke er tatt i studio. Det ble tatt utenfor et båtverft i Risør under RIFF workshopen. I utgangspunktet så er fargene i modell og bakgrunn, helt utrolige.
Tror du vil få en stor overraskelse dersom du ser hva som er utgangpunktet. Sjekk ut Jan Espen sitt bilde som kanskje bare er tatt med sekunders mellomrom. Det ligger på Photosight hvor det ble dagens bilde.
Som en del av workshopen så skulle vi presentere et bilde for gruppen dagen etter. Jeg tok utgangspunkt tåren(e) som følelse og jobbet så kreativitet i PS. Resultatet etter noen kveldstimer er det du ser her.
Dette bilde er for meg mer et arbeids utkast i en kreativ prosess og ikke et svennestykke.
Derfor så er jeg interessert i mest mulig input fra andre før jeg setter i gang med en ny versjon.
Har flere synspunkter så vil jeg gjerne høre dem.
Torbjørn L.
Et MEGET effektfult bilde. Jeg liker utsnittet og hele følelsen du får fram her. Bra jobbet :)
mvh
Torbjørn
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Synes du her har klart å fange "sorg" her. Man trenger ikke tittel for å få følelsen av sorg.
Men jeg blir litt usikker på tåren, som jeg får en liten følelse av at modellen prøver å presse frem. Skulle ønske tåren på kinnet kom bedre frem, her blir det litt midt i mellom. Kan se at der er noe og antar at det er en tåre.
Eller synes jeg toningen er bra.
Kanskje jeg ville kuttet litt i bunn, opptil der sløret krysser trøyen?
Mvh
Ivan
Opplysningen av dette er en modell kan ha samme effekten. Ikke sikkert du hadde fått den følelsen av at modellen presser frem tårene, dersom du ikke visste at det var en modell ;) Men her synes jeg det var på sin plass å kreditere modellen.
Ja det er en tåre på kinnet. Den er allerede fremhevet som den er. Hadde bildet vært litt større så hadde det sikkert kommet bedre frem. Det er også en tåre til på vei ut, i tillegg er det en tåre i øyekroken på det andre øyet.
Er uenig at bildet trenger å bli kuttet i bunnen. I en V2 ville jeg nok ha gjort nedre del på høyre side litt mørkere.
Hvorfor vil du ikke kutte i bunnen? Er det for du ønsker å ha en avsluttning der? Tenker på den diagonale linjen som sløret skaper.
Mvh
Ivan
Grunnen til at jeg ikke vil kutte i bunnen er at det vil ødelegge komposisjonen slik jeg vil den skal være. Dette vil flytte øynene lenger ned mot senter.
De tilbakemeldingene jeg har fått på dette bildet går mest på det nederste området. Det forteller meg at betrakteren bruker for mye tid her og det ønsker jeg ikke. Jeg tror dette skyldes av området er litt for lyst. I tillegg gir den mørke kanten på det diagonale sløret litt for mye kontrast og dermed blikkfang.
Dette er min vurdering, men den trenger jo ikke å være "riktig". Moro og høre andres meninger :)
Når skal det igjen sies at vi ser på forskjellige skjermer og oppfates forskjellig.
Når jeg redigerer i s/h vet jeg at bildet kommer ikke til å oppfattes slik jeg ser det, men må jo bare bruke mitt utgangspunkt. I et print blir det annerledes, sant, alle ser på samme bilde.
Tror ikke det er for lyst. Jeg har sett bildet på tre forskjellige skjermer (2 hjemme og en her på jobb), og det oppleves forskjellig. Ikke tenk så mye på det og heller konsentrer deg om lyset i et evt print.
Jeg fokuserer ikke så mye på bunn av bildet, men når jeg skal kritisere så prøver jeg å se på det meste, sant. Når jeg ser på bildet, treffer hennes blikk mitt, så følger jeg linjen (sømmen på sløret) nedover til bunn.
Kan legge til at jeg ikke har erfaring med studiofoto, men prøver å forstå og kritisere fordet. Jeg tilegner meg kunnskap med å gi kritikk.
Mvh
Ivan
Nå må det sies at dette fotoet ikke er tatt i studio. Det ble tatt utenfor et båtverft i Risør under RIFF workshopen. I utgangspunktet så er fargene i modell og bakgrunn, helt utrolige.
Tror du vil få en stor overraskelse dersom du ser hva som er utgangpunktet. Sjekk ut Jan Espen sitt bilde som kanskje bare er tatt med sekunders mellomrom. Det ligger på Photosight hvor det ble dagens bilde.
http://www.photosight.org/photo.php?photoid=105840&ref=author
Som en del av workshopen så skulle vi presentere et bilde for gruppen dagen etter. Jeg tok utgangspunkt tåren(e) som følelse og jobbet så kreativitet i PS. Resultatet etter noen kveldstimer er det du ser her.
Dette bilde er for meg mer et arbeids utkast i en kreativ prosess og ikke et svennestykke.
Derfor så er jeg interessert i mest mulig input fra andre før jeg setter i gang med en ny versjon.
Har flere synspunkter så vil jeg gjerne høre dem.
mvh
Torbjørn