Bildet inngår i albumet Portretter -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetHar i bildebehandlingen prøvd å gjøre det beste ut av et dårlig utgangspunkt - opptak med et gammelt 2,5mp digitalkamera...
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPortrett
  • Lastet opp
  • Visninger583
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_158866} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Knut L.

Hei Kristoffer.

Jeg har sittet og sett på bildet siden du lastet det opp - mao. ca. et kvarters tid.

Det er betagende og vakkerrt utført i s/h-valører/toner som gir en nostalgisk følelse. Modellens attitude understreker også en underfundig, litt vedmodig stemning i portrettet.
Meget vellykket belysning og fin setting med helt ren bakgrunn og den spennende ''prop'n'' nederst i venstre hjørne. Klassisk komposisjon.

Dette må da fungere utmerket --og engasjerer i alle fall meg.

Nydelig portrett, synes jeg.

mvh
Knut
Helge R.

Likte det myke lyset, en utsøkt komposisjon.
;)Helge
Steinulf L.

Enig i nostalgifølelsen.

Stemningsfullt bilde med vellykket bruk av lys og skygge. Fint med pyramiden og skyggen den avgir. Dette var gjennomført. Likte dette.
Avsluttet .

Når det først skal være luft rundt modellen, er det bra at det er såpass romslig som det er her. Jeg liker tonene i bildet.

MvhJRH
Danny T.

Nydelig portrett, deilig mykt lys og en flott klassisk pen modell.
Ioannis L.

Knut formulerte det så perfekt her.
Jeg må si meg enig pa alle punkter.
Et meget vakkert og sjelfult portrett!
Kristoffer L.

Hjertelig takk for alle fine og inspirerende tilbakemeldinger! Jeg setter stor pris på å høre at bildet fungerer. Som jeg skriver under Teknisk var ikke utgangspunktet det beste. Likevel - det er jo ikke utstyret som tar bildene, og kanskje er ikke utstyret så viktig som vi ofte tror?

Er på reise nå, og tar kommentarrunden når jeg kommer tilbake. ;-)

- Kristoffer
Inger-Lise S.

Hei! her har du tatt et meget godt portrett. Fin bruk av lys og skygge.(Noe jeg syns er vanskelig)
Jeg liker modellens uttrykk og syns det er en fin stemning i bildet.Fin bruk av billedflaten.

Etter å ha fått gleden av å treffe modellen (takk for besøket på utstillingen idag! Gleder meg til å se din kommende!), vil jeg si at jeg håper det kommer flere portretter av henne. Med denne modellen har du mange muligheter.Hennes vesen, smil ,ansikt og blikk har en slags vàr underfundighet.Du har fått noe av det fram her, men potensialet er stort!

Hilsen Inger-Lise:)

Avsluttet .

Ett ärligt porträtt utan överdrifter eller tillgjordhet. Det gillar jag. En skön ton som plockar upp ljuset på ett varsamt sätt. Klassiskt och tidlöst. Mycket fint!
Mvh
Elisabeth
Sondre S.

Du er en konge til å knipse, Kristoffer!
Her har du fått fram et nyydelig lys og farge med en glimrende komposisjon...
Har ikke noe å tilføye rekken med kommentarer, men er enig i det som er sagt!
Widunderlich... (-;

SSS
Fred S.

God, avslappet positur i dette fine portrettet som både pga toning og lys har en aura av forgangen tid over seg. De direkte og granskende blikket fascinerer.
Og pyramiden; er den en viktig del av helheten ?

vh fred
Georg K.

Now - a lot of positive feedback - and I think very well deserved.
Like Fred is mentioning - I absolute fall for this direct contact.
It reminds me to painted portrait work, it is a direct view, but not the kind of all explaining look.
Independent - and patient are the first impressions jumping to my mind when looking at this photo.
Also said before - given the equipment you had on hand - I think you did a terrific job in order to end up with such a strong result.
There is of course this small trick you have used - matching a sepia appeal with a young face is often lifting the image to something we used to describe as classical - but I think the result is still '' lively'' enough to be considered as what I like to see as a portrait
( something offering a possible imagination about the person shown ).
Even though I enjoy the small detail of the pyramid-lamp(?), adding a sign, a hint about location and time - I'm undecided if it is actually that important for the image or not.
When simply covering it, or cutting it ( the image gets to narrow then ) - but the expression of the main subject isn't suffering by doing so.
Since I've seen her now twice in images of yours, I need to assume that you know each other well - and it is for sure a challenge to create strong portraits of other then very personal nature of people close to us.
We all know these images of portraits of relatives - either with an interesting physiognomy, pose or setting - very seldom that they actually appear as expressionistic strong.
This one does - and to my mind this is the main achievement of this image.
Avsluttet .

Hei Kristoffer

Et godt fotografi, med herlig blikkontakt og nydelig lys. Deilig med luft rundt i komposisjonen.

Antar at det finnes to lyskilder her, en fra venstre og en fra skrått høyre.(skyggen til pyramiden stemmer ikke overens med lysretningen i ansikt) Så hvis bildet er planlagt(dvs: i den grad man kan planlegge et slikt foto) har du gjort en god jobb med å dempe kontrasten mellom lyse og mørke partier i personens ansikt.

Men... er veldig usikker på pyramiden og plasseringen den har fått i bildeflaten her , den bryter opp roligheten i bildet, skaper en liten uro.... men det er kanskje akkuratt dette som gjør at jeg fortsatt sitter her som limt til skjermen???

Ø
Kristoffer L.

En hjertelig takk for fine kommentarer! Dette var inspirerende, nær sagt inntil det overveldende! Jeg setter spesielt stor pris på at dere går så aktivt inn i bildet...

Jeg vil la hver enkelt av kommentarene få tale for seg selv, men ettersom det ble stilt et par spørsmål:

Litt til høyre for modellen er et høyt vindu. Det var et ganske lyst gråvær ute, og plasseringen ved vinduet ga ansiktet et praktfullt lys. Lys fra andre vindu lenger unna, lettet opp skyggene. Skyggen fra pyramiden som ØTB nevner, kommer nok fra et av disse. Den blir såpass tydelig, fordi pyramiden står så nær veggen. Hovedskyggen fra høyttaleren/pyramiden går imidlertid ut til venstre for bildekanten.

Pyramiden og høyttaleren er geometriske ''props''. På noen av bildene har pyramiden selskap av en grå kule. Det er også bilder uten høyttaler/pyramide. Jeg legger ikke noen dyp mening i pyramiden, men den har alltid minnet meg om Paul Outerbridge's fotografi ''Triumph of the egg'' ( http://www.ncf.carleton.ca/~ek867/outerbridge_triumph_of_egg.jpg ). I bildet fungerer den som ''tidsanker'' i forhold til perioden jeg assosierte med den litt nostalgiske stemningen - omkring 1930-tallet.

Ettersom spørsmålet ble stilt - bildet var planlagt. Jeg jobbet med kameraet på stativ, og sesjonen varte i en times tid, med forskjellige klær, poseringer og utsnitt. Det kan tenkes at jeg legger ut andre bilder fra samme sesjon senere...

- Kristoffer
Birgit D.

Nå har jeg virkelig sett mye og lenge på dette bildet. Lyset og tonen i bildet er jo helt vidunderlige! Synes det kan sees på to forskjellige måter. Enten nesten som et øyeblikks-fotografi, hvor hun spontant snur seg og virker litt brydd... Men når du sier at det er oppstilt og planlagt, så reagerer jeg faktisk på hennes uttrykksløse ansikt, så der er jeg uenig med mange andre her, skjønner jeg. Pyramiden er også unødvendig og forstyrrende etter min mening, med mindre du hadde balansert med noe annet i tillegg øverst til høyre kanskje....? Der er også rommets hjørne litt plagsom, synes jeg. Posituren og hele opplegget hadde gjort seg bra som et motebilde med helt ren bakgrunn og helfigur, tror jeg. Men når alt dette er sagt, så er det jo faktisk fint som det er. Jeg ser og ser og ser og ser....
Kristoffer L.

Takk for kommentaren, Birgit! Jeg setter alltid pris på slike innspill. Et par kommentarer kan kanskje oppklare litt:

Selv om sesjonen, settingen, lyset osv. absolutt var planlagt - og noen av rammene for bildet gitt med det - var ansiktsuttrykket og stillingen her av det mer spontane slaget, og ganske forskjellig fra de andre bildene jeg tok av henne den dagen. Uttrykket er litt udefinerbart; jeg ser en kombinasjon av uttrykk her, hvorav uttrykksløshet er ett av elementene. Dette litt vage gjorde at bildet skilte seg ut fra de øvrige jeg tok.

Pyramiden og høyttaleren har jeg skrevet litt om ovenfor, og skal ikke gjenta det. ''Noe'' oppe til høyre tenkte jeg faktisk på. En smule lenger til høyre hang et keramikkfat, men jeg syntes det ''overtok'' det litt mørkere hjørnet i litt for stor grad, så jeg fjernet det under opptak.

Er ellers enig med deg ang. motebilde-assosiasjonen. Denne gangen var det rommet og interiøret som satte begrensninger. Men jeg kommer til å jobbe videre med temaet.

- Kristoffer
Knut-Inge J.

Dårlig utgangspunkt....?? Særdeles engasjerande og klassisk, vakkert portrett. Blikk, komp og lys - meget bra. Den vesle lyse fliken nederst på venstre arm bryter fint og er viktig..
Linda L.

Synes du har fått en nær og fin kontakt her. Liker framfor alt det rolige og direkte uttrykket på personen.

Nydelig portrett!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu