Eivind H. Natvig (f. 1978) har valgt et bilde som representerer den siste jobben han gjorde for dagspressen.
- Bildet jeg har valgt er spesielt av flere årsaker. For det første er det situasjonen i seg selv; et våpenlager utenfor Benghazi i Libya som står i brann etter en en kraftig eksplosjon. Etter å ha kranglet oss gjennom to checkpointer der kalashnikovene ble fektet rundt i panikk, ankom Saleh og jeg og fikk beskjeden "vi tror det er kjemiske våpen her" og så smalt det igjen. Vi ankom en tungt røyklagt scene med noen få meters sikt i tykk og sort røyk. Mitt bilde er tatt idet den første ambulansen var på vei til sykehuset, mannen på båren i bakgrunnen døde etter noen hundre meter, forteller Natvig.
Ferdig med dagspressen
Nå føler Eivind H. Natvig seg ferdig med å jobbe for dagspressen.
- Etter å ha vært en del av og kjempet i et skribentstyrt system der bildejournalistikk er fremmedord, ble den siste spikeren slått inn i kisten i forbindelse med denne jobben i Libya. Jeg har de siste årene sett en mangel på genuin interesse for sannhetssøkende formidling og journalistisk metode blant noe annet enn en håndfull kolleger; de fleste frilansere. Å få det bekreftet på jobb i en krig gjorde valget enkelt. Det er godt å tømme kalenderen for arbeid som gjør meg dårligere faglig og å kunne konsentrere meg om hva som er viktig.
En rekke priser
Eivind H. Natvig utdannet seg til fotojournalist på Høgskolen i Oslo og ble uteksaminert i 2005. Han har siden gjort oppdrag for et bredt spekter av nasjonale og internasjonale publikasjoner og fått en rekke priser i Årets bilde. Fra 2006 har han delt sin tid 50/50 mellom oppdrag i Norge og i lange prosjekter i Sør-Asia finansiert med tilskudd fra Fritt Ord og Karina Jensens minnefond. I 2011 ble Natvig en del av den første gruppen til Norsk Fotografisk Journal, og er i ferd med å starte en 12 måneders roadtrip i Norge. Natvig er medlem av byrået Moment Agency og er i Norge representert av Samfoto.
Du Er Her No
Etter lange perioder i utlandet, har Natvig nå vendt nesen hjemover for å skildre en subjektiv opplevelse av Norge.
- Det å skildre en subjektiv opplevelse av Hjemlandet ble et fristed fra det etablerte og tvungne. Det ble satt i system gjennom jobber i Kommunal Rapport der jeg hadde enorm frihet til å formidle kommune-Norge og ved å gå igjennom det og eldre materiale, lå grunnen til rette for det som skal sluttføres i løpet av det neste året, finansiert med godviljen til fremmedfolk, salg av printer og en enkel tilværelse.
Tittelen på prosjektet er Du Er Her No og finnes på nettsiden med samme navn
- Bildet jeg har valgt er spesielt av flere årsaker. For det første er det situasjonen i seg selv; et våpenlager utenfor Benghazi i Libya som står i brann etter en en kraftig eksplosjon. Etter å ha kranglet oss gjennom to checkpointer der kalashnikovene ble fektet rundt i panikk, ankom Saleh og jeg og fikk beskjeden "vi tror det er kjemiske våpen her" og så smalt det igjen. Vi ankom en tungt røyklagt scene med noen få meters sikt i tykk og sort røyk. Mitt bilde er tatt idet den første ambulansen var på vei til sykehuset, mannen på båren i bakgrunnen døde etter noen hundre meter, forteller Natvig.
Ferdig med dagspressen
Nå føler Eivind H. Natvig seg ferdig med å jobbe for dagspressen.
- Etter å ha vært en del av og kjempet i et skribentstyrt system der bildejournalistikk er fremmedord, ble den siste spikeren slått inn i kisten i forbindelse med denne jobben i Libya. Jeg har de siste årene sett en mangel på genuin interesse for sannhetssøkende formidling og journalistisk metode blant noe annet enn en håndfull kolleger; de fleste frilansere. Å få det bekreftet på jobb i en krig gjorde valget enkelt. Det er godt å tømme kalenderen for arbeid som gjør meg dårligere faglig og å kunne konsentrere meg om hva som er viktig.
En rekke priser
Eivind H. Natvig utdannet seg til fotojournalist på Høgskolen i Oslo og ble uteksaminert i 2005. Han har siden gjort oppdrag for et bredt spekter av nasjonale og internasjonale publikasjoner og fått en rekke priser i Årets bilde. Fra 2006 har han delt sin tid 50/50 mellom oppdrag i Norge og i lange prosjekter i Sør-Asia finansiert med tilskudd fra Fritt Ord og Karina Jensens minnefond. I 2011 ble Natvig en del av den første gruppen til Norsk Fotografisk Journal, og er i ferd med å starte en 12 måneders roadtrip i Norge. Natvig er medlem av byrået Moment Agency og er i Norge representert av Samfoto.
Du Er Her No
Etter lange perioder i utlandet, har Natvig nå vendt nesen hjemover for å skildre en subjektiv opplevelse av Norge.
- Det å skildre en subjektiv opplevelse av Hjemlandet ble et fristed fra det etablerte og tvungne. Det ble satt i system gjennom jobber i Kommunal Rapport der jeg hadde enorm frihet til å formidle kommune-Norge og ved å gå igjennom det og eldre materiale, lå grunnen til rette for det som skal sluttføres i løpet av det neste året, finansiert med godviljen til fremmedfolk, salg av printer og en enkel tilværelse.
Tittelen på prosjektet er Du Er Her No og finnes på nettsiden med samme navn
Eivind H. Natvig
Mvh
Frank Hesjedal
Redaktør foto.no